logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۰
[ شناسه خبر : ۳۵۳۶۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
در گفتگو با کارشناس فرهنگی مطرح شد؛

دستاوردهای انقلاب اسلامی| نگاهی به چالش‌ها و راه‌حل‌های ازدواج و خانواده

دستاوردهای-انقلاب-اسلامی|-نگاهی-به-چالش‌ها-و-راه‌حل‌های-ازدواج-و-خانواده
فعال حوزه ازدواج، پیشگیری از طلاق و ترغیب به فرزندآوری گفت: ما معتقدیم که اسلام یک نظام مشاوره‌ای دارد و اگر مشاوره مذهبی و دینی را مبنا قرار دهیم، بسیاری از مشکلات را چه بسا می‌توان حل کرد و نیازی به این نیست که ما الگوهای غربی را بگیریم.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» به نقل از اصلاح رسانی راه دانا؛ حسن گنجی، فعال حوزه ازدواج، پیشگیری از طلاق و ترغیب به فرزندآوری، در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا، با تبریک ایام الله دهه فجر اظهار داشت: آن عنصر اصلی که ما را به عنوان خدمتگزاران کوچک، همراه با همسر و دخترم، وارد حوزه ازدواج، مشاوره و بحث‌های جوانی جمعیت کرد، همان‌طور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، احساس تکلیف و نیاز بود.

بیشتر بخوانید

وی با اشاره به اینکه احساس می‌شود باید در زمینه مربوط به خانه و خانواده، گامی برداریم و وظایف خود را به‌خوبی انجام دهیم، اظهار کرد: با توجه به ارتباطی که با مردم داریم، بنده به عنوان یک طلبه کوچک در روستاها و شهرها، در جلسات، برنامه‌ها، مجالس و محافل مختلف، وظیفه خود را انجام می‌دهم.

گنجی افزود: زندگی مردم، به ویژه آن‌هایی که در شهرها زندگی می‌کنند، به خصوص در شهرهای بزرگ، به لحاظ ارتباطاتی، هوایی که در آن زندگی می‌کنند، غذاهایی که مصرف می‌کنند و عوامل محیطی متعدد، باعث می‌شود که آسیب‌هایی را تجربه کنند. یکی از این آسیب‌ها، بحث مربوط به ازدواج، خانه و خانواده است. گسترش زندگی شهری، تعاملات و ارتباطات را برای افراد جامعه کاهش می‌دهد، به طوری که کمتر از حال یکدیگر آگاه هستند.

وی بیان کرد:‌ اگر بناست که یک امر خیر ازدواج هم سر بگیره و دنبال یک گزینه‌ای باشن، انصافاً عرض می‌کنم که گاهی در همسایگی‌شون، در کوچه‌شون، در محله‌شون، بهترین گزینه برای دختر و پسر است، اما خبر ندارند. ضمن اینکه خانواده‌های مذهبی، خانواده‌های متدین، خانواده‌هایی که مراعات مسایل را می‌کنند، از آن تبرج و خوآرایی و خودنمایی‌های خیلی از موارد افراطی، حتی معمولی، گاهی این‌ها به دور هستند. خانواده‌ها معمولاً این‌ها را نمی‌شناسند و اگر هم ببینند، شاید آن شناخت کاملی که باید نسبت به آن‌ها شناخت داشته باشند، به عبارتی به یک نگاه گذری است که از کنارشون رد می‌شوند.

این فعال حوزه ازدواج ادامه داد: نیاز است که ما یک شبکه ای از متدینین و مذهبی‌ها، افرادی که در جامعه به آبرومندی و انسانیت زندگی می‌کنند و دنبال خودنمایی و خوددارایی و مسائل مادی نیستند، تشکیل دهیم. از این جهت، ما تعدادی از بزرگواران را در قالب یک شبکه واسطین ازدواج چندین ساله داریم که در این خصوص انجام وظیفه‌ می کنیم.

وی با اشاره به اینکه بخش دیگری از کار ما بحث مشاوره است، تصریح کرد: در این بخش، افرادی که در سطوح و اقشار مختلف مشکل دارند، به ما مراجعه می‌کنند و نیاز است که راهنمایی، هدایت و راهگشایی بکنیم. متاسفانه امروز نگاه انتفاعی و مادی در بحث مشاوره وجود دارد که باعث می‌شود که خیلی از خانواده‌ها به سمت مراکز مشاوره نپذیرفته و تامین هزینه برای آنها مشکل باشد.

اگر مشاوره مذهبی و دینی را مبنا قرار دهیم، بسیاری از مشکلات حل می شود

وی افزود: از طرف دیگر، بخشی از این مشاوره‌هایی که در حال انجام است، بر مبنای علوم انسانی غربی است. ما معتقدیم که اسلام یک نظام مشاوره‌ای دارد و اگر مشاوره مذهبی و دینی را مبنا قرار دهیم، بسیاری از مشکلات را چه بسا می‌توان حل کرد و نیازی به این نیست که ما الگوهای غربی را بگیریم. چه بسا مسیر آن‌ها با ما سازگار نیست و اهدافشان و ابزارهایشان با ما سازگار نیستند. این بحث در مورد آسیب‌شناسی جدی است.

گنجی با بیان اینکه یک بخش از کار ما جنبه‌ی ارجاع حقوقی دارد، عنوان کرد: ارجاع حقوقی به این معنا که خانواده‌ای مراجعه می‌کند و مشاوره می‌خواهد تا از این طریق از حق و حقوق خود دفاع کند. بخشی دیگر نیز جنبه‌ی ارجاع به پزشکان متخصص دارد که تکمیل‌کننده‌ی کار مشاوره هستند، و به لطف الهی نتایج خوبی را تا به حال داشته‌ایم؛ بنابراین قصد داریم در آینده این کار را گسترش دهیم.

وی خاطر نشان کرد: ما به دنبال ایجاد یک مجموعه جامع از برنامه‌های خدمات مربوط به خانه و خانواده هستیم که شامل آموزش‌های قبل و بعد از ازدواج، مراکز عقد، و همچنین کمک برای سهولت فرآیند ازدواج است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر